اگرچه طلاق امری حلال است و ریشه قانونی دارد ولی همواره مذموم و منفور در نظر عرف، شرع و قانون بوده است اما گاهی شرایط به شکلی پیش می‌رود که امکان ادامه زندگی مهیا نیست و تنها راه ممکن، جدا شدن است. روند روبه‌ رشد مراجعه به دفتر طلاق سعادت آباد و ثبت طلاق در دفتر ازدواج شهرک غرب ، گویای این مطلب است که بسیاری از زوجین که مایل به ادامه زندگی نیستند، طلاق تفاهمی را بهترین شکل جدایی می‌دانند.

طلاق در یک دسته‌بندی کلی به دو نوع بائن و رجعی تقسیم می‌شود که هر کدام انواع و اقسام و البته شرایط مخصوص به خود را دارند. طلاق، از ایقاعات است و برخلاف عقود که اراده طرفین در شکل‌گیری آن لازم است، اراده یک طرف برای به وقوع پیوستن آن کفایت می‌کند. یعنی صرف خواست مرد، طلاق امکان‌پذیر است و مرد می­تواند به دفتر طلاق سعادت آباد مراجعه و جدایی را ثبت کند. البته موضوع به این سادگی نیست و طلاق به مانند همه امور حقوقی بحثی پیچیده است. به‌ همین خاطر در این مقاله در خصوص طلاق، انواع آن، طلاق از سوی زوجه، روال رسیدگی به طلاق و… مطالبی را جهت آشنایی و آگاهی زوجین گرد آورده‌ایم.

دفتر ثبت طلاق در سعادت آباد

انواع طلاق

همانطور که بالاتر بیان کردیم، طلاق را می‌توان به دو دسته بائن و رجعی تقسیم‌بندی کرد. طلاق بائن، نوعی از جداشدن است که مرد بعد از ثبت طلاق در دفتر طلاق سعادت آباد یا دیگر دفاتر معتبر،  نمی‌تواند رجوع کند و طلاق را بر هم‌ زند در حالی‌که امکان رجوع در زمان عده در طلاق رجعی امکانپذیر است. البته برخی موارد استثناء نیز وجود دارد که رجوع زوج در طلاق رجعی را غیرممکن می‌کند. مثال بارز و آشکار این استثنا، طلاق دوشیزه و زوجه باکره است و در صورت طلاق آنها، امکان رجوع وجود ندارد.

انواع طلاق مبارات: گاهی پیش می‌آید انزجار و تنفر زوجین به حدی می‌رسد که ادامه زندگی، عملاً غیرممکن می‌شود. این نفرت ممکن است دو طرفه باشد یا تنها زوجه از شوهر خود متنفر باشد. برای حل این موضوع، طلاق مبارات و خلع وضع شده است که زوجه، برای اتمام زندگی مشترک، مالی را به زوج می‌بخشد تا رضایت او را برای طلاق جلب کند. مال مذکور می‌تواند بخشی از نفقه، مهریه، اجرت المثل(نحله) یا تمام آن باشد یا ممکن است مالی غیر از اینها باشد. در نهایت، آنچه باعث شده ثبت طلاق مبارات و طلاق خلع در دفتر طلاق سعادت آباد و دیگر دفاتر ثبت ازدواج و طلاق، روند رو‌به رشدی داشته باشد، توافق زوجین برای بخشیدن مهریه در قبال طلاق است. دفتر ثبت ازدواج ۳۷۲ به‌واسطه حضور یک تیم باتجربه حقوقی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن مباحث مرتبط با خانواده اعم از طلاق و ازدواج را انجام می‌دهد.

سخت ترین نوع طلاق: حقوق و قوانین و تفاسیر متعدد و متفاوتی دارند و هر کس برداشت متفاوتی از مواد قانونی دارد و همین سبب قوانین پیچیده تر از آن چیزی هستند که به نظر می‌رسند. موضوع طلاق نیز از این قاعده مستثنی نیست. به‌عنوان مثال، قانون مدنی در بخش خانواده حق طلاق را به مرد داده است اما بنا به شرایطی، حق مذکور را به زوجه یا زن نیز واگذار کرده است. تا در صورت به­وجود آمدن شرایط مذکور، زوجه بتواند جدایی خود را در دفتر طلاق سعادت آباد یا دفاتر معتبر دیگری ثبت نماید. البته  احراز و اثبات شرایط مذکور و قید شده  بر عهده زن گذاشته شده و ممکن است اثبات آنها سخت یا حتی غیرممکن باشد! به‌همین خاطر، یکی از سخت‌ترین شکل طلاق و جدایی، طلاقیست که علی‌رغم میل مرد اتفاق بیفتد و توافق و تفاهمی به وجود نیامده باشد. این موضوع باعث می‌شود دادخواست‌ طلاق مدت‌ها در جریان باشد و شاید هرگز به نتیجه نیز ختم نگردد. سختی و طولانی بودن رسیدگی باعت شدن که طلاق خلع و مبارات در حال افزایش باشد و زوجه، برخی حقوق خود را بذل کند تا در عوض آن بتواند به زندگی مشترک پایان دهد و آن‌را در دفتر طلاق سعادت آباد یا دیگر دفاتر ثبت ازدواج و طلاق ثبت کند.

انواع طلاق

تفاوت طلاق از طرف مرد و زن

مطابق نص صریح قانون و مفاد ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، حق طلاق از حقوق قانونی مردان است. قانون‌گذار در ماده مذکور چنین می‌نویسد: «مرد می‌تواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق دهد». به بیان ساده، اعمال حق طلاق از سوی مرد منوط و مشروط به هیچ موضوعی نیست و آنچه از ظاهر ماده برمی‌آید صرف اراده مرد و طی شدن روال قانونی، جدایی انجام و در دفتر طلاق سعادت ‌آباد یا دیگر دفاتر ازدواج و طلاق ثبت می‌شود. در سویی دیگر، طلاق از سوی زوجه، تنها در صورت بروز شرایط خاص امکان‌پذیر است که می‌توان شرایط مذکور را در دو قسم طبقه‌بندی کرد.

قسم اول، حق طلاق زن با ریشه قراردادی است که نمونه بارز این نوع را می‌توان شروط ضمن عقد عنوان کرد. در این‌صورت، مرد، حق طلاق را به همسر خود تنفیذ می‌کند. حق طلاق برای زن، می‌تواند ضمن عقد یا بعد از انعقاد نکاح ثبت گردد.

قسم دوم حق طلاق برای زوجه، ریشه قانونی دارد. به بیان ساده، قانون‌گذار حق جدایی را برای زن در صورت احراز شرایطی پذیرفته است. تا در صورت احراز و اثبات شرایط مذکور، دادگاه رای به جدایی زوجین دهد و زوجه بتواند بر طبق رای صادره از سوی شعبه خانواده، طلاق خود را در دفتر طلاق سعادت آباد ثبت نماید. به‌عنوان مثال، چنانچه مردی به بیماری مزمن و مسری دچار گردد و بیماری مذکور به عسر و حرج زن منجر گردد، زوجه می‌تواند پس از مراحل قانونی و احراز شرایط مذکور، در دفتر طلاق سعادت‌آباد یا شعبه‌های دیگری از دفاتر ثبت طلاق، جدایی از همسر خود را ثبت نماید.

طلاق از طرف مرد چقدر طول می‌کشد: از آنجایی‌که رسیدگی در محاکم، اعم از مدنی و خانواده تا موضوعات کیفری و جزایی به عوامل زیادی بستگی دارد، نمی‌توان با قاطعیت یک بازه زمانی مشخص برای به ثمر رسیدن مفاد یک دادخواست تعریف کرد. یکی از موضوعاتی که زمان به نتیجه رسیدن را تعیین می‌کند،میزان انباشت و تراکم پرونده‌های در نوبت رسیدگی شعبه است که این تراکم در هر شعبه و هر شهر متفاوت است.

البته یک نکته کاملاً واضح و مبرهن است، اینکه روال رسیدگی به موضوع طلاق به شکلی است که جدایی شکل نگیرد! و اولویت تمام محاکم قضایی خانواده در حفظ و تحکیم بنیان خانواده است. بنابراین ثبت طلاق در دفتر طلاق سعادت آباد و دیگر دفاتر ثبت طلاق، مشروط به ارائه گواهی عدم امکان سازش است. گواهی مذکور از جانب دادگاه خانواده صادر می‌شود اما رسیدگی‌های اولیه پس از ارائه دادخواست طلاق، بر عهده شورای حل اختلاف دادگاه است و چنانچه بعد از جلسه شورا، امکان ادامه زندگی وجود نداشت، پرونده به شعبه دادگاه خانواده ارجاع می‌شود.

داوری، پروسه دیگری است که باید زوجین طی کنند و پس از طی شدن روال قضایی و رسیدگی، شعبه، قرار ارجاع به کارشناسی صادر می‌کند تا در خصوص موضوعات مالی از قبیل مهریه، نفقه، جهیزیه و… تصمیم‌گیری شود. پس از اعلام نظر کارشناس، گواهی عدم امکان سازش از سوی شعبه رسیدگی کننده دادگاه خانواده صادر می‌شود تا با ارائه آن، زوج بتواند در دفاتر طلاقی نظیر دفتر طلاق سعادت آباد، جدایی خود را ثبت و اجرا کند. رویه طولانی و سنگ اندازی‌های متعدد قضایی و قانونی به منظور سازش و رفع اختلاف میان زوجین باعث شده طلاق توافقی و طلاق تفاهمی روند روبه رشدی را تجربه کند. دفتر ثبت ازدواج ۳۷۲، به منظور تسریع در ثبت ازدواج و طلاق و جلوگیری از اتلاف وقت، از حضور چند دانش آموخته حقوق بهره می‌برد و اطلاعات و آگاهی دفتر و شیوه برخورد با مراجعه کنندگان سبب شده رضایت هرچه بیشتر مراجعه‌ کنندگان حاصل شود.

تفاوت طاق از نظر مرد و زن

بهترین دفتر طلاق غرب تهران

اولین موضوعی که باید در انتخاب دفتر ثبت ازدواج و طلاق مورد توجه قرار گیرد، برخورد مناسب اشخاصی است که در دفتر مشغول به کار هستند زیرا برخلاف ثبت ازدواج که مراجعه کنندگان آن از لحاظ روحی وضعیت خوب و مناسبی دارند، اغلب افرادی که برای ثبت طلاق به دفتر طلاق سعادت آباد و دیگر دفاتر ثبت مراجعه می‌کنند، به دلیل مشکلات پیش آمده که منجر به جدایی شده، از لحاظ روحی وضعیت مناسبی ندارند. به همین خاطر رفتار و برخورد، شرط اصلی است. موقعیت مکانی دفتر نیز نکته مهم دیگری است که باید مورد نظر قرار گیرد. موضوع بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد، هزینه‌های دریافتی دفتر است که در این میان، هزینه طلاق در دفتر ازدواج ۳۷۲ منصفانه است و از بسیاری دفاتر، قیمت بهتر و مناسب‌تری را از زوجین دریافت می‌کند.

طلاق توافقی

دفتر طلاق ارزان

هزینه‌های طلاق را باید در سه بخش تقسیم ‌بندی کرد. بخش اول مربوط به هزینه ثبت دادخواست طلاق در دفاتر پیشخوان است. بخش دوم، هزینه وکیل است که برخلاف هزینه ثبت دادخواست طلاق، مبلغی توافقی است و رقم ثابتی ندارد. به همین خاطر، هر وکیل رقم متفاوتی را طلب می‌کند. بخش آخر هزینه طلاق، مربوط به دفتر ثبت ازدواج و طلاق است که بسته به موقعیت مکانی و شرایط دیگر دفتر، ممکن است متفاوت باشد.

نکته مهم در خصوص هزینه‌های مربوط به ثبت طلاق در دفاتر ازدواج و طلاق، دو قسمتی بودن مبلغ پرداختی زوجین است. به بیان دیگر، درصدی مشخص از واریزی زوجین، بایستی به خزانه واریز گردد و مابقی مبلغ، سهم دفتر است. به همین سبب، ممکن است شعبه‌های مختلف دفتر طلاق سعادت آباد، قیمت‌های متفاوتی برای ثبت طلاق درخواست کنند. البته نباید صرف پایین بودن مبلغ، به هر دفتر ثبت ازدواج و طلاقی، اعتماد و مراجعه کرد زیرا برخی از دفاتر ممکن است نامعتبر باشند. البته درخواست مبالغ غیر عرف برای ثبت طلاق نیز دلالت بر معتبر بودن دفتر نمی‌کند! دفتر ازدواج ۳۷۲ از جمله دفاتر معتبر شهر تهران است که هزینه‌های منصفانه برای ثبت طلاق، دریافت می‌کند.

پرداختی­های دیگری ممکن است به موضوعات مالی که گفتیم اضافه شود. به­عنوان مثال چنانچه دادگاه خانواده ارجاع زوجین به داوری را تشخیص دهد، زوجین می­بایست مبلغی هم برای داوری پرداخت کنند که البته هزینه مذکور، رقم بزرگی نیست. علاوه بر این، اگر زوجین در مورد موضوعات مالی نظیر نفقه، جهیزیه، نحله، مهریه و دیگر موضوعات اینچنینی به توافق نرسیده باشند، دادگاه قرار ارجاع به کارشناس صادر می­کند که در اینصورت، مبلغی نیز تحت عنوان کارشناسی باید از سوی زوجین پرداخت گردد.

طلاق ارزان در تهران

طلاق فوری در تهران

همان‌طور که پیشتر بیان کردیم، بهترین و ساده‌ترین شیوه جدایی، طلاق تفاهمی است. زیرا نیازی به حضور زوجین در جلسات رسیدگی دادگاه و شعبه حل اختلاف دادگاه خانواده نیست و صرف حضور وکیل آنها، رسیدگی انجام می‌شود. بنابراین بدون اتلاف زمان، رأی به جدایی صادر و طرفین می‌توانند در دفتر طلاق سعادت‌آباد یا دیگر دفاتر معتبر ازدواج و طلاق، جدایی خود را ثبت کنند. طلاق فوری در تهران به این دلیل که هیچ موضوع حل و فصل نشده‌ای میان زوجین باقی نمانده، در زمان کوتاهی انجام می‌شود در حالی­که زمان رسیدگی به دادخواست طلاقی که از سوی یکی از زوجین ثبت شده باشد، بسیار بیشتر از زمان طی شده برای صدور گواهی عدم امکان سازش برای طلاق تفاهمی است.

به همین خاطر، اغلب زوجینی که قصد جدایی دارند، در خصوص موضوعات مالی از قبیل نفقه، مهریه، جهیزیه و همچنین موضوعات مهم دیگری همچون حضانت فرزندان و غیره به توافق می‌رسند و سپس درخواست طلاق فوری یا همان طلاق توافق را ثبت می‌کنند. در این صورت، وکیل طرفین تمام امر رسیدگی‌های قضایی و حقوقی را انجام می‌دهد تا در یک بازه زمانی کوتاه، رای برای جدایی صادر و زوجین بتوانند در دفتر طلاق سعادت آباد طلاق خود را ثبت کنند. گرچه هزینه وکالت برای وکیل خانواده متفاوت است اما مبلغ مذکور توافقیست. دفتر ازدواج ۳۷۲ نیز از دفاتر معتبری است که در غرب تهران واقع شده و پذیرای ثبت عقد نکاح و همچنین طلاق است.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

1- اصل شناسنامه

2-  تصویر کارت ملی زوجین (زن و شوهر)

3- اصل عقدنامه ازدواج

4- صورتجلسه توافقات زوجین که همزمان با مراجعه به وکیل جهت اعطای وکالت طلاق توافقی این صورتجلسه تنظیم می شود.

5- آزمایش عدم بارداری، در صورتیکه زوجه ادعای دوشیزگی نداشته باشد.و البته زمان ارائه این آزمایش عدم بارداری به رسیدگی کننده دادگاه خانواده به طلاق توافقی و گاهی به دفترخانه طلاق هم زمان با اجرای صیغه طلاق ارائه است و رویه واحدی در این خصوص وجود ندارد.

6- گواهی بکارت و دوشیزگی، در زمانیکه زوجه ادعا داشته باشد غیر مدخوله است. با تأیید پزشکی قانونی و صدور گواهی عدم نزدیکی یا بکارت یا دوشیزگی می تواند از اثرات و امتیاز آن در حکم طلاق توافقی بهره مند گردد.(مهم ترین امتیاز در این مورد حذف نام همسر از شناسنامه بعد از طلاق است.)